سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
هیچ کس نزد خداوند ـ عزّوجلّ ـ، دشمن تر ازکسی نیست که نسبت به عبادتش تکبّر می ورزد و از درخواستآنچه نزد اوست، تن می زند . [امام باقر علیه السلام]

میزگرد علمی پیرامون « نگاه قرآن به زن و اندیشه های فمنیستی » با حضور دکتر تقی پورفر عضو محترم هیئت علمی دانشگاه قم  و سرکار خانم ظهیری عضو محترم هیئت علمی جامعه‌الزهراء روز دوشنبه 1/3/85 ساعت 9:30 در تالار شیخ مفید دانشگاه قم با حضور دانشجویان و اساتید برگزار گردید.

در این جلسه ابتدا حجه‌الاسلام دکتر تقی پور به بحث پیرامون نقش زن در خانواده و اجتماع پرداختند. ایشان با اشاره به اهمیت خانواده تاکید کردند که نهاد خانواده بقدری از نظر اسلام اهمیت دارد که حتی اسلام به ازدواج هایی که از نظر اسلام حرام است ولی در ادیان گذشته وجود داشته احترام کامل می گذارد. و پیروان خود را از هر گونه اهانت به آنان، حتی زرتشتیان که ازدواج پسر و مادر را جایز می دانند را رد می کند.

دکتر تقی پور نقش ارزشمند زنان درتربیت انسان ، مادری و همسر داری را ارزیابی نموده و با ذکر نام زنان نمونه در قرآن و تاریخ ادیان نگاه مسرتی اسلام در این زمینه را برای اقشار گوناگون در دنیای امروز از جمله زنان تحصیلکرده‌ی آمریکایی ، به ویژه در احکام و روابط زن و شوهر جذاب دانستند.

و در این در حالی است که نگاه یهودیت تحریف شده به زن نگاه بسیار تحقیر آمیز ی است.

در ادامه مباحثی پیرامون علل ایجاد تفکر فمنیستی ( که برای نگاه یهود و مسیحیت عهد عتیق است) سوء استفاده از فیزیک و جسم زنان ، تفکیک بین تفاوت و تبعیض حقوق زنان ، بحران هویت خانواده و تنزل خانواده در حد شرکت سهامی را طرح نمودند.

ایشان با اشاره به نحوه ی نزول سوره ی نور و نکات اساسی  که در آن آمده به عدم اجرای دستور قرآنی بسیج ازدواج انتقاد کردند.

در ادامه ی برنامه سرکار خانم ظهیری نیز با اشاره به تاریخ شکل گیری 3 موج فمنیسم به بیان برخی مشکلات پیش روی زنان در جامعه ی اسلامی پرداختند. ایشان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا دیه ی زن نصف مرد است بیان داشت که این حکم در واقع حمایت از خانواده است ، زیرا در اسلام بار اقتصادی از دوش زن برداشته شده است و در صورت فوت همسر خانواده دیه به خانواده تعلق می گیرد.

در پایان اساتید به به پرسش های دانشجویان  پاسخ گفتند.

 

 

بازتاب این خبر در رسانه ها:

 

خبرگزاری قرآنی ایران

 

پایگاه اطلاع رسانی رسا

 



 
نویسنده: دفتر فعالیتهای قرآنی دانشگاه قم |  شنبه 85 بهمن 28  ساعت 12:4 عصر